• Home
  • About NICCI
    • What is NICCI?
    • Meet the Board
    • The administration
    • Partner members
    • Articles of Associtation
  • All news
  • Doing business
    • Useful Norway – India links
  • Member
    • What’s in it for you?
    • Apply for membership
  • Contact
Nicci

Norway India Chamber of Commerce and Industry, a network between companies, organizations and authorities in Norway and India. Connecting members with the right knowledge, people and business-opportunities.

You are here: Home / NICCI news / Vil India velge Norge?

Vil India velge Norge?

04/11/2015 By Rina Sunder

Denne uken er utenriksminister Børge Brende i Mumbai for å åpne generalkonsulat. Det nye konsulatet skal bidra til å forsterke forholdet til India, men hva som blir utfallet av kurtisen, er opp til statsminister Nerendra Modi og hans regjering. Det er India som velger, mens Norge kan håpe å bli valgt.

brende

Utenriksminister Børge Brende i Mumbai, november 2015

Kronikk av Rina Sunder

Stadig flere vestlige statsledere vender blikket mot det nye India. President Barrack Obama har besøkt landet to ganger, og denne uken er rundt 40 afrikanske statsledere samlet i Delhi for å delta på The India-Africa Forum Summit.

Handelen mellom Norge og India har steget med 70 prosent siden 2005, men var likevel ikke på mer enn rundt 4,5 milliarder kroner i 2014. Kjøp og salg av tjenester blir stadig viktigere i forholdet mellom India og Norge. Det gjør også Indias viktigste eksportmarkeder, som omfatter IT-tjenester, bioteknologi og telekommunikasjon.

tryti-sunder

Helge Tryti, Rina Sunder og Per Niederbach under åpningen av generalkonsulat og Innovasjon Norge kontor i Mumbai.

Hva kan Norge tilby India og vice versa?

Det kjølige forholdet mellom Russland og Vesten, og Norges problemer i Kina etter fredspristildelingen til Liu Xiaobo, er to faktorer som kan forsterke trenden med at stadig flere norske bedrifter ser nærmere på hva India kan tilby i tiden fremover.

Og med åpningen av det nye generalkonsulatet i Mumbai får norske bedrifter en ny mulighet til nettopp det. Det sentrale er å få innpass på tilbydersiden.; kartlegge hva Norge kan tilby India, men også hva India kan tilby oss.

India forbi Kina allerede i år

Indias bruttonasjonalprodukt (BNP) vokser nå raskere enn Kinas. Ifølge offisielle data vokste Indias BNP de to siste kvartalene i fjor med henholdsvis 8,2 og 7,5 prosent, og har dermed gått forbi Kina, hvor veksten i år har falt under 7 prosent. – Mange risikofaktorer er ennå ikke avklart, men kinas økonomiske vekst vil fortsette å avta, sa ANZ Banking Groups sjeføkonom for regionen, Liu Ligang, til NTB i forrige uke. Da anslo han at veksten i Kina vil bli på 6,4 prosent neste år. Det innebærer at samhandel og investeringer mellom Norge og India vil få bedre vekstmuligheter.

Nye måter å tenke business på

Ifølge en undersøkelse foretatt av japanske GMO research, er statsminister Modi nå den nest mest respekterte statsleder i Asia etter Kinas president, Xi Jinping.

Og indiske selskaper klatrer jevnt og trutt oppover på diverse internasjonale rangeringslister med selskaper det er verdt å merke seg. Det er neppe uten grunn at CEOs til multinasjonale selskaper som Microsoft, Google og Pepsi rekrutteres i India. Indiske toppledere er tilpasningsdyktige, fleksible, og robuste. De setter stadig nye standarder for å drive business. Med tiltagende arbeidsmobilitet og endrede forbrukermarkeder overskrides landegrenser. India vil fortsette å sette nye standarder med nye markeder, ny konkurranse og nye arenaer som krever nye tankemåter fra topp til bunn i mange norske organisasjoner.

Denne kronikken ble også publisert i Finansavisen 6. november 2015

Innovasjon – vestens fortrinn?

India er godt representert i innovasjon, men innovasjon som finner sted i India, er ofte en del av en prosess som det ikke kommer frem at det er indere som står bak. Særlig fire typer innovasjon fra India er usynlige, ifølge professor Nirmalya Kumar ved London Business School. Den første er det han kaller innovasjon for bedriftskunder, som er ledet av de multinasjonale selskapene. Poenget er å stille spørsmål om hvem som utvikler innovasjonen og hvor de nye idéene egentlig kommer fra, når så mange smarte indere arbeider på dette feltet.

Bare de siste to tiårene er det etablert over 750 FoU-sentre i India med til sammen over 400.000 ansatte som jobber for vestlige selskaper med innovasjon. Som sluttbruker ser du ikke hvor produktene eller tjenestene kommer fra eller er utviklet – du ser bare navnet på selskapet som du kjøper produktene og/eller tjenestene av .

Ny kunnskap om India

Den andre typen usynlig innovasjon finner sted i forbindelse med outsourcing til indiske selskaper, som står for mye av utviklingen av produkter som selges globalt. Den tredje typen er det vi kaller prosessinnovasjon og som er helt forskjellig fra produktinnovasjon. Den skjer for eksempel i callcentre, som uavhengig av selskapet kommer med forslag til nye og bedre løsninger. Den fjerde og siste typen usynlig innovasjonen er det vi kaller ledelsesinnovasjon. Det er ikke et nytt produkt eller en ny prosess, men en ny måte å organisere arbeidet på. Den viktigste ledelsesinnovasjonen som kommer fra India, er utviklet for offshoreindustrien.

Etterhvert er det blitt mange vestlige selskaper, blant dem Telenor, som har mange ansatte i India, og denne trenden er stigende. Det bekrefter at mye innovasjon ikke nødvendigvis kommer fra vesten, men at indere er svært delaktige i mange typer nyvinninger, selv om dette så langt ikke har fått mye oppmerksomhet.

Skal vi klare den omstillingen vi står overfor i forhold til globale markeder, må vi tilegne oss ny kunnskap og ny lærdom om India. Vi må være nysgjerrige og stille inderne spørsmålet ”Hva trenger dere fra Norge?”. På den måten kan vi mobilisere en ny giv i forholdet Norge-India.

Vestens dominans i verdensøkonomien er på vikende front. I tiårene framover vil kursen videre først og fremst bli utpekt i Kina og India. Det er nok i denne sammenheng at Regjeringen har valgt å etablere et generalkonsulat i verdens raskest voksende økonomi. For i dag er det nemlig slik at det er India som velger, mens Norge kan bli valgt.

Help us share NICCI content in social media...

Filed Under: NICCI news Tagged With: Rina Sunder

Upcoming member meetings

15. June: Member meeting with networking, snacks and drinks. Topic: “The Future is Renewable”. Speakers from DNV, Norfund and Statkraft Venture.
Register for the event…

Check your email for invitations and registration links. Send email to post@nicci.no to request invitations.

Become a member of NICCI

If you are involved in Norway-India business, you should join the Norway-India business community. Get access to information, network, events and business opportunities.

Apply for membership now

NICCI has 95 members in 4 categories; Partner members, Business members, Individual members and startups

A special thanks to our partner members 2022:

Advokatfirmaet Schjødt AS
DNB
DNV GL AS
Eksfin – Eksportfinansiering Norge
HCL Technologies
Jotun
Kongsberg Digital
Larsen & Toubro Group
NAMMO Raufoss AS
NHO
Orkla ASA
Statkraft
Tata Consultancy Services
The Research Council of Norway
Yara
Wipro

More pages & posts

Meet the Board of Norway India Chamber of Commerce and Industry – 2022

Interact with us in social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter

“Incredible India” meets “Norway Powered by nature”

Get in touch:

Norway India Chaimber of Commerce and Industry
Oscars gate 27
0352 Oslo

Email:
post@nicci.no

Interact in social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Copyright © 2022 NICCI. Web- design and maintenance by Devant
This website uses cookies. Read more about cookies and privacy here.
This website uses cookies. Read more about cookies and privacy here.
Cookie SettingsREJECTACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT