• Home
  • About NICCI
    • What is NICCI?
    • Meet the Board
    • The administration
    • Partner members
    • Articles of Associtation
  • All news
  • Doing business
    • Useful Norway – India links
  • Member
    • What’s in it for you?
    • Apply for membership
  • Contact
Nicci
Norway India Chamber of Commerce and Industry: promoting Norway - India business relations. Network between companies, organizations and authorities.
You are here: Home / NICCI news / Vil India velge Norge?

Vil India velge Norge?

04/11/2015 By Rina Sunder

Denne uken er utenriksminister Børge Brende i Mumbai for å åpne generalkonsulat. Det nye konsulatet skal bidra til å forsterke forholdet til India, men hva som blir utfallet av kurtisen, er opp til statsminister Nerendra Modi og hans regjering. Det er India som velger, mens Norge kan håpe å bli valgt.

brende

Utenriksminister Børge Brende i Mumbai, november 2015

Kronikk av Rina Sunder

Stadig flere vestlige statsledere vender blikket mot det nye India. President Barrack Obama har besøkt landet to ganger, og denne uken er rundt 40 afrikanske statsledere samlet i Delhi for å delta på The India-Africa Forum Summit.

Handelen mellom Norge og India har steget med 70 prosent siden 2005, men var likevel ikke på mer enn rundt 4,5 milliarder kroner i 2014. Kjøp og salg av tjenester blir stadig viktigere i forholdet mellom India og Norge. Det gjør også Indias viktigste eksportmarkeder, som omfatter IT-tjenester, bioteknologi og telekommunikasjon.

tryti-sunder

Helge Tryti, Rina Sunder og Per Niederbach under åpningen av generalkonsulat og Innovasjon Norge kontor i Mumbai.

Hva kan Norge tilby India og vice versa?

Det kjølige forholdet mellom Russland og Vesten, og Norges problemer i Kina etter fredspristildelingen til Liu Xiaobo, er to faktorer som kan forsterke trenden med at stadig flere norske bedrifter ser nærmere på hva India kan tilby i tiden fremover.

Og med åpningen av det nye generalkonsulatet i Mumbai får norske bedrifter en ny mulighet til nettopp det. Det sentrale er å få innpass på tilbydersiden.; kartlegge hva Norge kan tilby India, men også hva India kan tilby oss.

India forbi Kina allerede i år

Indias bruttonasjonalprodukt (BNP) vokser nå raskere enn Kinas. Ifølge offisielle data vokste Indias BNP de to siste kvartalene i fjor med henholdsvis 8,2 og 7,5 prosent, og har dermed gått forbi Kina, hvor veksten i år har falt under 7 prosent. – Mange risikofaktorer er ennå ikke avklart, men kinas økonomiske vekst vil fortsette å avta, sa ANZ Banking Groups sjeføkonom for regionen, Liu Ligang, til NTB i forrige uke. Da anslo han at veksten i Kina vil bli på 6,4 prosent neste år. Det innebærer at samhandel og investeringer mellom Norge og India vil få bedre vekstmuligheter.

Nye måter å tenke business på

Ifølge en undersøkelse foretatt av japanske GMO research, er statsminister Modi nå den nest mest respekterte statsleder i Asia etter Kinas president, Xi Jinping.

Og indiske selskaper klatrer jevnt og trutt oppover på diverse internasjonale rangeringslister med selskaper det er verdt å merke seg. Det er neppe uten grunn at CEOs til multinasjonale selskaper som Microsoft, Google og Pepsi rekrutteres i India. Indiske toppledere er tilpasningsdyktige, fleksible, og robuste. De setter stadig nye standarder for å drive business. Med tiltagende arbeidsmobilitet og endrede forbrukermarkeder overskrides landegrenser. India vil fortsette å sette nye standarder med nye markeder, ny konkurranse og nye arenaer som krever nye tankemåter fra topp til bunn i mange norske organisasjoner.

Denne kronikken ble også publisert i Finansavisen 6. november 2015

Innovasjon – vestens fortrinn?

India er godt representert i innovasjon, men innovasjon som finner sted i India, er ofte en del av en prosess som det ikke kommer frem at det er indere som står bak. Særlig fire typer innovasjon fra India er usynlige, ifølge professor Nirmalya Kumar ved London Business School. Den første er det han kaller innovasjon for bedriftskunder, som er ledet av de multinasjonale selskapene. Poenget er å stille spørsmål om hvem som utvikler innovasjonen og hvor de nye idéene egentlig kommer fra, når så mange smarte indere arbeider på dette feltet.

Bare de siste to tiårene er det etablert over 750 FoU-sentre i India med til sammen over 400.000 ansatte som jobber for vestlige selskaper med innovasjon. Som sluttbruker ser du ikke hvor produktene eller tjenestene kommer fra eller er utviklet – du ser bare navnet på selskapet som du kjøper produktene og/eller tjenestene av .

Ny kunnskap om India

Den andre typen usynlig innovasjon finner sted i forbindelse med outsourcing til indiske selskaper, som står for mye av utviklingen av produkter som selges globalt. Den tredje typen er det vi kaller prosessinnovasjon og som er helt forskjellig fra produktinnovasjon. Den skjer for eksempel i callcentre, som uavhengig av selskapet kommer med forslag til nye og bedre løsninger. Den fjerde og siste typen usynlig innovasjonen er det vi kaller ledelsesinnovasjon. Det er ikke et nytt produkt eller en ny prosess, men en ny måte å organisere arbeidet på. Den viktigste ledelsesinnovasjonen som kommer fra India, er utviklet for offshoreindustrien.

Etterhvert er det blitt mange vestlige selskaper, blant dem Telenor, som har mange ansatte i India, og denne trenden er stigende. Det bekrefter at mye innovasjon ikke nødvendigvis kommer fra vesten, men at indere er svært delaktige i mange typer nyvinninger, selv om dette så langt ikke har fått mye oppmerksomhet.

Skal vi klare den omstillingen vi står overfor i forhold til globale markeder, må vi tilegne oss ny kunnskap og ny lærdom om India. Vi må være nysgjerrige og stille inderne spørsmålet ”Hva trenger dere fra Norge?”. På den måten kan vi mobilisere en ny giv i forholdet Norge-India.

Vestens dominans i verdensøkonomien er på vikende front. I tiårene framover vil kursen videre først og fremst bli utpekt i Kina og India. Det er nok i denne sammenheng at Regjeringen har valgt å etablere et generalkonsulat i verdens raskest voksende økonomi. For i dag er det nemlig slik at det er India som velger, mens Norge kan bli valgt.

Help us share NICCI content in social media...

  • Share
  • Tweet
  • LinkedIn

Filed Under: NICCI news Tagged With: Rina Sunder

Become a member of NICCI

If you are involved in Norway-India business, you should join our community. Get access to information, network and events.

Apply for membership now

Search our website

Sign up for NICCI Newsletter 2020

Be the first to know about events and other news

Interact with us in social media

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

NICCI has 61 members in 3 categories; Partner members, Business members and Individual members

Our partner members in 2019 are:

Yara International ASA
HCL
NORWEGIAN SEAFOOD COUNCIL
RAMBØLL
THE RESEARCH COUNCIL OF NORWAY
EY
EKSPORTKREDITT NORGE
NHO
DNB
ORKLA
CONAX
JOTUN
DNV GL
KONGSBERG DIGITAL
GIEK
SCHJØDT
TCS
LARSEN & TOUBRO
STATKRAFT
NAMMO
UMOE

More pages & posts

Meet the Board of Norway India Chamber of Commerce and Industry

“Incredible India” meets “Norway Powered by nature”

Get in touch:

Norway India Chaimber of Commerce and Industry
Oscars gate 27
0352 Oslo

Email:
post@nicci.no

Interact in social media

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Sign up for NICCI Newsletter 2020

Be the first to know about events and other news
Copyright © 2021 NICCI. Web- design and maintenance by Devant
This website uses cookies. Read more about cookies and privacy here.
This website uses cookies. Read more about cookies and privacy here.
Ok
Read more