• Home
  • About NICCI
    • What is NICCI?
    • Meet the Board
    • The NICCI administration
    • Articles of Associtation
  • Business services
  • Delegations
  • All news
  • Member
  • Contact
Nicci

Norway India Chamber of Commerce and Industry, a network between companies, organizations and authorities in Norway and India. Since 2006 we have connected our members with knowledge, the right people and business-opportunities.

You are here: Home / NICCI news / Ja takk til flere unorske ledere!

Ja takk til flere unorske ledere!

29/06/2015 By Rina Sunder

Nye markeder gir nye muligheter, men også begrensninger for dem som ikke evner å henge med og tilpasse seg de nye trendene. Omstilling krever ny forståelse og ny innsikt; kort sagt norske ledere som evner å tenke nytt og lede oss inn i fremtiden.

Skrevet av: RINA SUNDER, gründer, EnteringINDIA, styreleder Norway India Chamber of Commerce and Industry. Publisert i Ukeavisen Ledelse.

Eva Grinde spør i DN 31.mai om Innovasjon Norges toppsjef Anita Krohn Traaseth og Sigve Brekke, Telenors nye Bollywood-dansende konsernsjef er en såkalt transformasjonsleder, og om slik ledelse virkelig fører til transformasjon eller om det er mer snakk om fancy ord uten bærekraft eller substans på lengre sikt.

På mindre enn to tiår har mange kinesiske og indiske selskaper blitt betydelige konkurrenter for vestlige selskaper på en rekke områder. Kombinasjonen av kompetanse og omsorg synes å gi resultater i hvert fall i India. Indiske selskaper klatrer jevnt og trutt oppover på diverse internasjonale rangeringer av selskaper det er verdt å merke seg i tiden fremover.

Indiske Vineet Nayar skriver i boken ”Employees first, Customer Second» at det er i møtet med kunden at verdiene skapes, derfor er det viktig å ha dyktige og lojale medarbeidere. Men en leder må også være dedikert, og fremstå som et godt eksempel for sine ansatte. Det er vanlig at store indiske selskaper har et mer helhetlig engasjement for sine ansatte enn det som er vanlig i Vesten. Det er neppe uten grunn at India er landet som rekrutterer CEOs til multinasjonale selskaper. Microsoft, Pepsi, Deutshe Bank, Mastercard, Adobe Systems med flere har alle indiske toppledere.

Begrepet transformasjonsledelse innebærer kort forklart en forståelse av ledelse som en kvalitativ, verdibasert form for kommunikasjon hvor personorientert lederadferd vektlegges. Amerikanske selskaper ser nå østover for å lære hvordan indiske forretningsledere revolusjonerer og utfordrer tradisjonell ledelsesteori og praksis, også kjent som transaksjonsledelse.

Nytt mindset

Indiske toppledere er tilpasningsdyktige, fleksible, og robuste. De vokser opp og blir trent til å lede virksomheter under varierende og usikre, men dynamiske omstendigheter med utilstrekkelig infrastruktur og store utfordringer i forhold til offentlig byråkrati og korrupsjon. Store indiske selskaper har et holistisk engasjement for sine ansatte. Generelt har indiske ledere et internt fokus, de ser selskapet i et langtidsperspektiv, og setter motivasjon og de ansattes utvikling høyere enn kortsiktig lønnsomhet.

Er det noe norske bedrifter og Innovasjon Norge trenger, er det et nytt mindset.
I Asias århundre er den vestlige verdens konkurransefortrinn kraftig redusert i takt med at den globale konkurransen tilspisses. Med tiltagende arbeidsmobilitet og endrede forbrukermarkeder viskes landegrenser ut. Nye markeder, ny konkurranse og nye arenaer vil fortsette å sette nye standarder som krever nye tankemåter fra topp til bunn i mange organisasjoner.

Norge etter oljen

Nye transnasjonale trender krever ikke bare nye lederkompetanse. Trendene kan kreve omfattende endringskompetanse og endringsvilje. Dette kan være dårlig nytt for mange her hjemme i Norge.

Norge etter oljen stiller andre krav til norske ledere. Skal vi klare den omstillingen som må komme, må vi tilegne oss ny kunnskap og ny lærdom. Vi må ruste oss til å håndtere og operere i et nytt og annerledes terreng. Fremtidens norske ledere må være bevisst hva som gjør nordmenn mer attraktive internasjonalt.

I sum tar det tid å etablere tillit og troverdighet i nye asiatiske markeder. Asiatisk business er mer enn noe annet relasjonsdrevet. Fordi asiatisk forretningspraksis legger ekstra vekt på mellommenneskelige kontakter, krever dette mer av oss og vår mentalitet i forhold til de relasjonene vi må etablere og bygge videre på utenfor vårt eget land.

Der indiske toppledere har indisk sjel og vestlig mindset, er det kanskje på tide at norske ledere beholder sin nordiske sjel, men utvikler et internasjonalt mindset i tråd med tiden vi lever i. Det er dessverre ikke slik at Vesten vil beholde sin dominans også i dette århundret. I tiårene framover vil kursen videre først og fremst bli utpekt i Asia.

Derfor bør vi også si ja takk til flere unorske, åpne, inkluderende, nytenkende og ikke minst inspirerende ledere som blant annet Sigve Brekke og Anita Traaseth er gode eksempler på. Bring them on!

Skrevet av Rina Sunder

Help us share NICCI content in social media...

Filed Under: NICCI news Tagged With: Rina Sunder

Why NICCI?

We are a network built on business experience, business cultural insight and trusted partners in India and Norway. While others talk, we help you move.

NICCI activities coming up next…

4. June: NICCI Expo Meetup @Norshipping in Oslo. India Country Session!  By Invitation: After Work.

18. June: India Nordic Dialogue for Investments in Climate Action in Oslo

26.-27. August:  “Norway-India Business Days + program for delegates from India. Theme: Getting down to business!.  Oslo.

28. August: Program in Stavanger for delegates visiting from India + NICCI SME and Corporate members.

SAVE THE DATES! India 16 – 22 November 2025

We are organizing a multi-track business delegation to India from 16 to 22 November 2025. The delegation will visit several Indian cities, depending on the chosen industry track. All tracks will converge for a main Norway–India business networking event, likely to be held in Mumbai.

To stay updated as more information becomes available, please email us at post@nicci.no.

NICCI newsletter

Click here to register for our public newsletter. We will from time to time update you on important events in Norway-India business.

Meet the Board of Norway India Chamber of Commerce and Industry – 2025

About the trade agreement India-Norway

Stay informed with our curated selection of articles and resources on the EFTA-INDIA trade agreement.

2025: NICCI has memebrs in 4 categories; Individual-, SME-, corporate and strategic partner members

See our membership tiers and apply for membership now…

Interact with us in social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter

Become a member of NICCI

The Norway India business community is growing! We welcome you to engage in our network. Get access to knowledge, network, member meetings, events, delegations, advisory services and business opportunities.

Apply for membership now

Get in touch:

Norway India Chamber of Commerce and Industry
Oscars gate 27
0352 Oslo

Email:
post@nicci.no

Interact in social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Copyright © 2025 NICCI. Web- design and maintenance by Devant
This website uses cookies. Read more about cookies and privacy here.
This website uses cookies. Read more about cookies and privacy here.
Cookie SettingsREJECTACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT